Kick Off 3 Oktober

Postet av Sokna IL - Håndball den 3. Okt 2021

ENDELIG, kan vi møtes i hallen for å spille håndball og ha det artig igjen.  I dag har Sokna hatt storfint besøk av Roar Forbord og Andrea Næss. Både Roar og Andrea har spilt håndball på topp nivå før.....Roar har hatt to økter med håndball og Andrea har snakket en del om ernæring og trening.
I dag har omtrent 80 aktører vært med på kick off. Vi har et samarbeid med Hovin/ Trønderlyn og med Støren. Disse ble invitert til oss i dag. Så artig å møte hverandre utenfor kampsituasjoner og bli kjent på en annen måte. Håndball handler også om vennskap på kryss av klubber. Mange blomstrende spillere var det å se på banen i dag. Takk til alle spillere som ble med på vår kick off og håper dere gleder dere enormt på denne sesongen som vi håper blir "normal".
Takk for besøket Roar og Andrea, helt toppers å ha dere på besøk og håper dere hadde det like artig sammen med oss.
Vil også takke Frivillige, styret, foreldre, trenere og lagleder som har bidratt til at denne dagen har vært en suksess.
 Takket være Coop prix Soknedal, Soknedal bakeri og konditori og Spiskamerset Hanshus søndre (eggskapet) fikk alle aktører god lunsj, som disse sponset. Takk også til Soknedal Sparebank som sponset utrekkspremier til dagen.
Nå gledes det til lange og morsomme dager i hall med alle spillere og foreldre.

Trenerkurs

Postet av Sokna IL - Håndball den 3. Okt 2021

3 trenere fra Sokna har vært på barnehåndball seminar i Trondheim. Ei helg med høyt nivå når det gjelder trening og foredrag om foreldrerollen vs trenerrollen, Trenerens og barnas rettigheter i idretten. Ei helg som ga oss inspirasjon og motivasjon på å ta årets sesong fatt. Gleder oss enormt til å ta i bruk disse øvelsene på trening. Vi startet kurset med Tom Morten Svendsen som er ansatt som fysisk trener for landslaget til damene. Inspirerende hvordan man kan trene muskler på flere kreative måter og videre bygge på etter nivå. Thorir Hergeirsson er like rolig og artig trener som man kanskje har sett på tv. Han viste oss om ball og ballbane orientert forsvar vs utgruppert forsvarsspill. Hvordan skape rom og bevegelse på et forsvar som ligger ut. Dette var spennende, mye av angrepsspillet kan være stillestående hos barn. Neste dag startet med et foredrag om trenerrollen, og samarbeidet mellom trener og foreldre. Flere som tar på seg som trener på dette nivået er også mor eller far til noen på laget. De er ofte redd for at de andre foreldrene tror man prioriterer sitt eget barn, men at man kanskje heller gir barnet sitt mindre spilletid. Dette er ikke greit. Det å skille på rollene er viktig også for resten av laget.
Valery Putans ga oss masse gode tips om hvordan man kan legge til rette for ei god og variert trening for en større gruppe. Masse småspill og smågrupper som trente på ulike øvelser. Dette er effektiv trening. Han sitter inne på masse erfaring også i barnehåndballen.
Sist men ikke minst fikk vi besøk av selveste Marit Brevik som fortalte om hvordan vi kan jobbe som et team, inkludere foreldre inn i trening og annen aktivitet og hvor viktig dette samarbeidet er for et godt miljø. Videre hvordan vi kan tilrettelegge trening med spillere som ligger på ulike ferdighetsnivå, men likevel være ETT lag.
Seminaret har gitt oss masse godt påfyll, og litt "starstruck" ble vi vel når de store forbildene våre kom og at de kom for oss trenere på gulvet. STOR stas:)Supert av Region Nord som arrangerte dette. Nå gleder vi oss til helgen(3 oktober) starter vi med kick off å besøk av Roar Fixe Forbord,som skal inspirere våre spillere. Her har vi også invitert våre samarbeidsklubber som Støren og Hovin/trønderlyn.
La høstens eventyr starte:)